Zagreb

17 september 2015 - Zagreb, Kroatië

Vandaag ons laatste dagje in Kroatië, morgen vertrekken we naar huis. We bezoeken Zagreb, de hoofdstad van Kroatië. Wat een immense stad, het heeft wat voeten in de aarde voordat we een parkeergarage hebben gevonden waar we de auto voor langere tijd kunnen parkeren. Maar uiteindelijk staan we in een garage vlak bij de kathedraal.

De stad is verdeeld in 2 grote sectoren: de oude stad (Gornji Grad of bovenstad), inclusief de 2 districten Gradec en Kaptol, gelegen in de heuvels, en het moderne gebied (Donji Grad of benedenstad) in de vlakte. Het grote Jelacicplein vormt de verbinding tussen de boven- en benedenstad. In de oude stad zijn de voornaamste religieuze, politieke en bestuurlijke centra gevestigd. In de nieuwe stad bevinden zich de meeste musea en parken.

Het is weer vreselijk warm (35 graden), maar we doen rustig aan en gaan op pad naar Kaptol, het district waar de kathedraal is gebouwd.  Dit is het beroemdste monument van de stad, gewijd aan Maria Hemelvaart en aan de heilige Stafanus. Zijn huidige vorm dankt de kathedraal aan de renovaties die zijn uitgevoerd na de aardbeving van 1880, waarbij de koepel, klokkentoren en enkele muren werden verwoest. Helaas staat hij nu wederom gedeeltelijk in de steigers. Naast de kathedraal staat het aartsbisschopspaleis (mooie barokke gebouwen)

Het valt ons op dat de bovenstad eigenlijk 1 groot openluchtmuseum is, het barst er van de mooie gebouwen en overal waar je kijkt, kun je mooie plaatjes maken. We vervolgen onze tocht naar het Dolac plein, waar dagelijks een levendige groenten- en fruitmarkt wordt gehouden, met daarachter wat straten met kramen vol koopwaren (voornamelijk kleding, tassen en souvenirs).

De straatjes lopen naar boven of naar beneden, we klimmen en dalen aan een stuk door. Langzaamaan komen we via de stenen poort in de oude bovenstad, waar elke straat/gebouw wederom een lust voor het oog is. Met als hoogtepunt de Marcuskerk met zijn prachtige dak. De gekleurde dakpannen vormen het wapenschild van Kroatië, Dalmatië, Slavonië en Zagreb. 

We maken een rondwandeling en bekijken de gevels en soms binnentuinen van verschillende musea, waaronder het Mestrovic-atelier. Ivan Mestrovic wordt beschouwd als een van de belangrijkste beeldhouwers van de 20e eeuw. Hij heeft als jongeman veel sculpturen van hout gemaakt. De beelden in de binnentuin zijn van zijn hand.

Zagreb heeft enorm veel musea, waarvan er verschillende zijn gevestigd in de Bovenstad: het Kroatisch Historisch museum, het Kroatisch museum van Naïeve Kunst en het Kroatisch Natuurhistorisch museum. De andere musea staan in de benedenstad, in totaal heeft Zagreb 68 musea!

 Na een lekkere lunch in een schuinaflopend straatje, besluiten we met de tandradbaan terug naar beneden te gaan. Daar lopen we richting het Trg Bana Jelacic (het plein is genoemd naar de Kroatische gouverneur Jelacic ) waar alle trams van de stad stoppen. Onderweg kopen we een ijsje bij ijssalon Virnek (zij staan bekend om hun lekkere creaties van gebak en ijs).

Vanwege de hitte is de koek rond 15.30 uur op, de benedenstad slaan we over!

We gaan terug naar de camping. Wat ons bij blijft is een gezellige dag in een mooie stad.

Foto’s

3 Reacties

  1. Guido:
    17 september 2015
    Kroatië wordt momenteel overspoeld met vluchtelingen. Merken jullie daar iets van?
  2. Peter en Germa:
    17 september 2015
    Nee, Guido niets van gemerkt. Of je moet Duitse vluchtelingen bedoelen? De campings staan er vol mee :)
  3. Riecky en Lambert:
    23 september 2015
    Hier zijn we nooit geweest,dus ben ik blij met je verslag.
    Ik had geen kans om het eerder te lezen.
    Kom maar gauw langs,de koffie staat klaar !